Thursday, January 13, 2011

2011 PASTI BOLEH!!!





“ Barangsiapa yang hari ini dia lebih baik dari semalam, maka dia dari kalangan mereka yanng beruntung. Barangsiapa yang hari ini dia sama seperti semalam, maka dia dari kalangan yang rugi. Barangsiapa yang hari ini dia, lebih teruk dari semalam, maka dia di kalangan orang yang celaka” Mafhum Hadith Rasulullah SAW.



Menghitung masa dan hari bukan lah semudah perkiraan, seringkali memori terlupa ditinggal waktu yang kian tua, bumi berputar di garisan orbit yang tidak berubah namun isinya berkembang dan dewasa meredah zaman, Usia meningkat sebaik hari bertukar,sebaik masa berdetik dan sebaik tahun bergerak. Namun diri ku masih disini, berdiri,duduk,dan berjalan bersama jasad sebagai pinjaman yang pastinya akan dikembalikan suatu hari nanti.

2011 tahun yang menjadikan no lahir ku 11.1.11, mungkin ianya hanya sekadar no yang tiada nilai, mungkin juga ia sekadar no yang cantik dilihat oleh mata dunia, bagi diri ku gementar,resah telah mula menziarahi tubuh badan yang kecil ini. bertepuk dada ku, berteriak iman ku memberontak bertanyakan mengapa dan kenapa ujian dunia ini sungguh hebat kurasakan sehingga terguris dan tercalar iman ini dek kejahilan diri ku yang semakin berusia mungkin inilah fitrah manusia pasang surut ujian yang tidak pernah terlepas dari pemerhatian yang Maha Kuasa, namun semua yang datang sebagai ujian perlu dilihat dari 'Kaca Mata Cinta' pada Allah, agar terbit kasih sayang yang menatijahkan kebahagian hakiki walaupun ianya pahit untuk ditelan,perit untuk dirasai namun pastinya semua itu petanda Allah ingin berbicara, dalam Al-quran juga Hadith membenarkannya..


1. Dalam surah Al-angkabut ayat 1 hingga 3, Allah datangkan ujian itu adalah tanda Allah ingin uji sejauh mana keimanan hambanya

"Alif laam miim. Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja)mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."

(Al-Ankabut: 1-3)

2. Allah menguji ingin menunjukkan bahawa itu adalah hakikat kehidupan didunia.

Maha Suci Allah Yang di tangan-Nyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun. (Al-Mulk: 1-2)


3. Allah juga menguji untuk memberi peluang kepada manusia untuk bermuhasabah diri akan erti hidup sebagai hambaNya.

Maka Kami hukumlah Fir`aun dan bala tenteranya, lalu Kami lemparkan mereka ke dalam laut. Maka lihatlah bagaimana akibat orang-orang yang zalim. (Al-Qashas: 40)

4. Ujian itu juga hadir untuk menambahkan ketaqwaan kita kepada Allah

Dari Sa'd bin Abi Waqash, aku bertanya kepada Rasulullah saw., "Wahai
Rasulullah, siapakah manusia yang paling berat ujiannya?" Beliau menjawab, "Para nabi, kemudian orang-orang yang seperti para nabi,
Kemudian orang-orang yang seperti mereka. Seorang hamba diuji Allah berdasarkan keimanannya. Jika keimanannya kukuh, maka akan semakin berat ujiannya. Namun jika keimanannya lemah, maka ia akan diuji berdasarkan keimanannya tersebut. Dan ujian tidak akan berpisah dari seorang hamba hingga nanti ia meninggalkannya berjalan di muka bumi seperti ia tidak memiliki satu dosapun. (HR. Tirmidzi).

5. Ujian yang Allah beri juga petanda Cinta dan sayangnya Allah kepada kita..

Dari Anas bin Malik bahwa Rasulullah saw. bersabda, "Besarnya suatu pahala adalah tergantung dari besarnya ujian dari Allah. Dan sesungguhnya Allah swt. apabila mencintai suatu kaum, Allah menguji mereka. Jika (dengan ujian tersebut) mereka redha, maka Allah pun memberikan keredhaan-Nya. Dan siapa yang marah (tidak redha), maka Allah pun marah terhadapnya."
(HR. Tirmidzi dan Ibnu Majah)



Alhamdulillah, itulah nikmat yang sering kita lupakan disebalik kelemahan dan kegusaran hati akan dosa-dosa yang  kian bertambah Allah tetap memberi kasih sayangNya dan kasih sayang itu melebihi kemurkaanNya. saban tahun  kenangan indah dan pahit tertulis dalam dairi diri yang pasti akan berlalu, setiap ujian yang datang dan pergi tidak terlepas menjadi bicara hati yang ingin dibawah bermuhassabah bersama Iman, agar hasil yang diperolehi akan mencerahkan laluan untuk mencapai matlamat atau visi pada tahun ini,yang pastinya kembara ku belum berkahir kerana perjuangan ku masih panjang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Template by: Abdul Munir
Website: 99computercity